top of page

[פוסט רביעי בסדרה] Lean Canvas: הפתרון

הפתרון הוא מענה לשאלה הפשוטה "מה העסק עושה?" מדובר בתיאור של הרעיון של העסק החברתי באופן תמציתי המסביר איך נפתור את הבעיות של קהל היעד ומה תהיה החוויה שלו. בתיאור הפתרון חשוב להתייחס למאפיינים וליכולות העיקריות של המוצר או השירות לפתור את הבעיות המרכזיות של כל קהל יעד בנפרד.

בעסק חברתי, כאשר יש לנו מודל חברתי ומודל עסקי, חשוב לתאר את הפתרון של כל אחד מהם בנפרד. מכיוון שלכל קהל יעד יש בעיה שונה אנחנו צריכים להתאים ולהגדיר את הפתרון כך שיעניק מענה ספציפי לבעיה.




מודל בלי פתרון הוא מודל לא טוב


עסק חברתי לא יכול להתקיים מפתרון לבעיה חברתית בלבד, וחייב לייצר מודל עסקי שבו יש פתרון ותועלת ללקוח העסקי שאינם נשענים על המודל החברתי. פתרון מעולה וחדשני לבעיה של הלקוח העסקי יאפשר לנו להגדיל את הסיכויים להצלחה כלכלית וחברתית.


לעיתים, עסקים חברתיים מאמצים מודל עסקי מסיבות שונות - אלה המשאבים שקיימים, זה הידע שקיים, זה מה שהאוכלוסיה יכולה לייצר וכו'. ובכן, ברוב המקרים הם נכנסים לשוק רווי ומגלים כי למרות שהעסק הוא חברתי או ללא מטרות רווח ואף גם אולי זול יותר מהשוק - הלקוחות לא נוהרים באוטובוסים. להפך.


גם אם יש אילוצים ואתם בוחרים בענף או תחום מסוים- עדיין אפשר לתת פתרון חדשני ואמיתי ללקוח. זה דורש מחקר לקוחות, הבנה עסקית ויצירתיות אבל זה אפשרי! אל תהיו "עוד עסק שמוכר...."



לסיכום, כשאתם מתארים את הפתרון זיכרו שהוא צריך להיות קל להבנה, לתקשר את התועלות שהלקוח מקבל מהשימוש במוצר או בשירות, ולהסביר כיצד הפתרון שלנו שונה וטוב יותר מאשר הפתרונות הקיימים בשוק.


שאלות מנחות

  • כיצד המוצר או השירות פותר את הבעיה?

  • למה הפתרון שלנו אטרקטיבי בעיני הלקוחות? למה שהם ימשיכו לבוא אלינו?

  • מה מערכת היחסים בין הפתרון החברתי לפתרון העסקי?

  • מי יקבל ערך מפתרון הבעיה החברתית ויהיה מוכן לשלם עליה?


bottom of page