top of page

חזון ארגוני - קווים לדמותו

בסדנאות חזון שאני עורכת עם יזמים בארגונים חברתיים אנחנו מגבשים ומדייקים את החזון של הארגון, מציבים מטרות-על ארגוניות, מבינים מהי הצעת הערך ומה הוא המודל של המיזם. כשמדובר בארגון שיש לו שתי כוונות, כוונה אחת לייצר תועלות חברתיות וכוונה שנייה להשיא רווחים כספיים , אנחנו מסתכלים על כל נושא משתי נקודות מבט.




למה החזון החברתי קל יותר


לרוב אנחנו מתחילים במשקפיים החברתיות, שכן החזון החברתי הוא לב המיזם, ומהניסיון שלי הוא גם החלק "הקל" יותר בתהליך. היזם או הארגון החברתי מזהה בעיה חברתית קיימת שאין לה מענה, או שיש לה מענה שהוא לא מספיק טוב. המיזם החברתי מוצא פתרון איכותי לצורך אמיתי של אוכלוסיה מסוימת (מוטבי הארגון).

יש לארגון חזון ברור - "לשפר את החיים בצורה משמעותית לאוכלוסיית היעד ולהביא לשינוי" - בגרסה כזו או אחרת. יש לנו הצעת ערך בהירה, יש מטרות ויעדים, יש לנו מודל חברתי שבדקנו תחילה בפיילוט ואנחנו יודעים שהוא עובד.


ואז אנחנו מגיעים לחלק העסקי


ואני שואלת את היזמים "מה הצורך הקיים בשדה העסקי לו תרצו לתת מענה?"


צורך?! איזה צורך? איזו בעיה ללקוח כבר יכולה לפתור חברה לבניית אתרי אינטרנט, או חברת משחקים או מפעל הדפסה?


בדרך כלל בשלב הזה אני שומעת שתי תשובות אפשריות, לפעמים הן גם באות ביחד - "אנחנו כמו כל החברות העסקיות האחרות בשוק, אבל כדאי לבוא אלינו כי אנחנו חברתיים או כי אנחנו זולים, או כי אנחנו חברתיים וזולים".

והתשובה הזו ממשיכה עם מחשבה שלא תמיד נאמרת, שאם הלקוחות ידעו שאנחנו חברתיים, ומעסיקים אוכלוסיה מיוחדת או תורמים ועוזרים לעולם בדרך אחרת, ברור שהם יעזבו הכל וירוצו לקנות מאיתנו. ואם הם גם יראו שאנחנו זולים יותר מהמתחרים אז ירוצו אלינו יותר מהר!



הקיום העסקי צריך להיות מוצדק


עסק, כל עסק, צריך לקום מתוך צורך אמיתי של קהל היעד. עסק שנפתח בתוך שוק רווי, שיש עוד כמוהו שנותנים את אותו שירות, אותה הצעת הערך ואותן התועלות- יהיו לו קשה מאוד להתקיים. אם אין לבעל העסק תשובה מספקת לשאלה "למה שהלקוחות יקנו ממך ולא ממישהו אחר?" זו בעיה.


לרוב, עסקים חברתיים נפתחים מסיבה חברתית - יש מודל חברתי, בשביל להפעיל אותו צריך משאבים כספיים, בשביל ליצור באופן עצמאי את המשאבים הכספיים ולא להיות תלויים בתרומות ופילנתרופיה אנחנו מייצרים מודל עסקי וריווחי. זה לא דבר רע, להפך- זה מבורך. אך זה לא מספיק על מנת שהעסק יצליח מבחינה עסקית וכלכלית, חייבת להיות הצדקה עסקית מבחינת הצעת הערך והתועלות ללקוח על מנת שימשיך להתקיים לאורך זמן.


ברור לכל שתפקידו של עסק חברתי הוא לייצר רווחים, בדיוק כמו שברור שעסק כלכלי מפרנס קודם כל את בעל העסק ועובדיו, אחרת אין לו זכות קיום.



זה לא אומר שצריך לחשוב על רעיון עסקי מסובך שלא נראה כמותו


ממש לא.

זה רק אומר שצריך להשקיע ביצירת החזון העסקי בדיוק כמו שמשקיעים בחזון החברתי. צריך לבדוק מה הכאבים של קהל היעד העסקי - מה חסר להם, איזה שירות יכול לשפר להם את החיים, מה הערכים והתועלות שחשובים להם, מה הבעיה הקיימת בשוק העסקי כיום.

צריך לעשות מחקר, בדיוק כמו שאנחנו עושים בפן החברתי - ללמוד ולהבין לעומק את קהל היעד, לחפש פתרונות ומודלים, לעשות פיילוטים, לשלוח משובים, ועם הזמן לשנות ולשפר.



bottom of page