top of page

הקמפיין הנורמלי של בורגר קינג

"המבורגר רגיל או בשרי?" נשאלו הלקוחות הרעבים בסניף בורגר קינג באוסטריה, כחלק מקמפיין "MeatOption#". במסגרת הקמפיין, שארך יום אחד בלבד, הלקוחות נדרשו לבקש באופן ספציפי המבורגר עשוי בשר, במקום ההמבורגר ה-Planet-based. המטרה של הקמפיין הייתה להנכיח את האופציות שקיימות מלבד בשר, לנרמל את האופציה הצמחית ולמקם אותה, גם אם באופן זמני, כברירת המחדל. הצמחי הוא הרגיל, תרצה משהו אחר? תצטרך לבקש.



בורגר קינג צילמה את תגובות הלקוחות בסרטון קצר (ועשוי מעולה) שליווה את הקמפיין. נראה שחלק מהלקוחות שמחים לבחור לנסות את המנה הצמחית למרות שלא היו בוחרים בה אם לא היו מציעים להם אותה.


חשוב לציין: בבריטניה בורגר קינג חויבה לציין שהמנות הצמחיות עדיין נעשות על אותו גריל יחד עם בשר ומוגשות עם מיונז המכיל מרכיבים מן החי ולכן אינן רלוונטיות למי שהתזונה שלו צמחונית או טבעונית (וגם נתבעה על כך).





המבורגר בר-קיימא


המהלך של בורגר קינג מצטרף לשורה של פעולות שהיא מייצרת מתוך אסטרטגיית קיימות ברורה ומחויבת אמיתית ליעד שהציבה לעצמה - להפוך 50% מהתפריט שלה לצמחי עד שנת 2030 במטרה להפחית את פליטת גזי החממה שלהם ב-41%. בשנת 2019 בורגר קינג השיקה את Impossible Whopper ומאז בחברה מרחיבים את המחקר והפיתוח של מגוון מנות צמחיות, שכרגע משווקות בעיקר באירופה - ביוני נפתחו בשוויץ 2 סניפי פופ-אפ שהגישו תפריט מלא מבוסס-צמחים בן 14 מנות טבעוניות למשך שבוע (ללא בשר בכלל); בלונדון נפתח פופ-אפ דומה למשך חודש שלם; בצרפת הושק המבורגר צמחי כולל גבינה ובייקון טבעוניים; בספרד נפתח סניף צמחוני לחלוטין בשם Vurger King. מתי אצלנו?


בשנים האחרונות בורגר קינג מובילה את תעשיית המזון המהיר כולה לעבר תפריטים מקיימים יותר המורכבים מחומרי גלם צמחיים, יחד עם התחזית ששוק המזון המהיר הטבעוני צפוי להגיע לשווי של 40 מיליארד דולר עד שנת 2028, מתחולל שינוי אמיתי בכל החברות. לדוגמא, KFC הוסיפה לתפריט שלה עוף-צמחי של חברת Beyond-Meat, מקדונלדס השיקה את ה- McPlant Burger, וגם בארץ אפשר למצוא ברשתות המזון, במסעדות ובדוכני האוכל רחוב אפשרויות צמחוניות וטבעוניות.



"אז מה זה נורמלי בכלל?"


הקמפיין של בורגר קינג השתמש במנגנון אנושי מתחום הכלכלה ההתנהגותית שנקרא "הטיית ברירת המחדל" המוכיחה שאנשים נמנעים מלעשות פעולה אקטיבית ובוחרים באפשרות שהיא ברירת המחדל, בלשון העם - "זורמים" מבלי לעשות בחירה מושכלת. הפרדוקס הוא שבכך שאנשים בוחרים לא לנקוט בשום עמדה הם בוחרים בעמדה שיש לה אימפקט ממשי.

בדרך כלל, משתמשים בתופעה הזו בעלי אינטרסים שונים שמנצלים את הפאסיביות האנושית, אך לעיתים עושים שימוש בהטיית ברירת המחדל גם כדי לחולל שינוי התנהגותי בעל אימפקט חברתי וסביבתי חיובי, כמו בקמפיין של בורגר קינג.


אחת הדוגמאות המפורסמות היא בנושא של תרומת איברים. התברר שמדינות בהן האזרחים צריכים לסמן בטופס כלשהו באופן אקטיבי שאינם מוכנים לתרום את איבריהם במקרה של מוות, זאת אומרת ברירת המחדל היא לתרום, אחוז התורמים מגיע ל- 98%-100%, מספר הגבוה בעשרות אחוזים ממדינות שבהם על מנת לתרום צריך לעשות פעולה אקטיבית (גם אם הפעולה היא וי קטן בטופס). דוגמא נוספת מהארץ היא קרנות הפנסיה ברירת המחדל, או בשמן האחר - קרנות הפנסיה הנבחרות (מלשון - נבחר באופן פאסיבי עבורך), שגם הן עובדות על אותו העיקרון.


לסיכום, בורגר קינג יצאה בקמפיין של יום אחד בו הצמחי הוא הסטנדרט, הוא הבחירה המובנת מאליה, הוא ברירת המחדל, הוא הנורמלי והבשר הוא יוצא הדופן, ונתנה לנו הצצה לעבר עתיד בו זו תהיה המציאות.


bottom of page