top of page

הכל על יעדי האו"ם לפיתוח בר-קיימא SDG's

תכנית 2030 לפיתוח בר-קיימא, שאומצה על ידי כל המדינות החברות באו"ם ב-2015, מספקת תכנית משותפת לשלום ושגשוג האנשים וכדור הארץ, עכשיו ובעתיד.

בלב התכנית עומדים 10 יעדים לפיתוח בר-קיימא (SDG's), שהם קריאה דחופה לפעולה אקטיבית של כל המדינות (מפותחות ומתפתחות) בשותפות גלובלית. המדינות מכירות בכך שסיום העוני חייב ללכת עם אסטרטגיות המשפרות את הבריאות והחינוך תוך הפחתת אי השיוויון ועידוד צמיחה כלכלית באופן אחראי המאפשר התמודדות עם שינויי האקלים ושימור האוקיינוסים והיערות.



רקע


ביוני 1992 בפסגת כדור הארץ בריו דה ז'נרו, יותר מ-178 מדינות אימצו את Agenda 21, תכנית פעולה לבניית שותפות גלובלית לפיתוח בר-קיימא לשיפור חיי אדם והגנה על הסביבה.


בספטמבר 2000 במטה או"ם בניו-יורק התקיימה פסגת המילניום, המדינות החברות אימצו פה אחד את הצהרת המילניום, שהובילה לגיבוש 8 יעדי המילניום (MDG's) עד לשנת 2015 (הגרסה הראשונית ליעדים שאנחנו מכירים היום). הצהרת המילניום חייבה את מנהיגי העולם להילחם בעוני, רעב, מחלות, אנאלפבתיות, השפלה סביבתית ואפליה נגד נשים.


ב-2002 ביוהנסבורג התקיימה הפסגה העולמית לפיתוח בר-קיימא בה אומצה על ידי המדינות הצהרת יוהנסבורג לפיתוח בר-קיימא ותכנית ליישום מיגור העוני והסביבה, שנבנתה על אג'נדה 21 והצהרת המילניום והדגישה את החשיבות בשותפויות בינלאומיות רב-צדדיות.


ביוני 2012 בועידת האומות המאוחדות לפיתוח בר-קיימא (Rio+20) אומץ מסמך "העתיד שאנו רוצים" (The Future We Want) בו נדונו לראשונה וגם הוחלט להתחיל תהליך גיבוש של יעדים לפיתוח בר-קיימא, שיתבססו על ויחליפו את 8 היעדים הקודמים (MDG's).


בשנת 2013 הוקומה קבוצת עבודה פתוחה (OWG) בת 30 חברים וחברות שפיתחו את יעדי האו"ם לפיתוח בר-קיימא (SDG's).


יעדי האו"ם לפיתוח בר-קיימא עד 2030


בספטמבר 2015 בניו-יורק, בפסגת האו"ם לפיתוח בר-קיימא, אומץ סדר היום לפיתוח בר-קיימא 2030, אג'נדה 2030, ובו 17 יעדי האו"ם לפיתוח בר-קיימא. בדצמבר 2015 בועידת פריז נחתם הסכם פריז בנושא שינוי אקלים.


העיקרון המכונן של האג'נדה הוא *לא להשאיר אף אחד מאחור - Leave no one behind*, והוא שזור בכל אחד מהיעדים מתוך רצון להבטיח איכות חיים ורווחה לכל האנושות בכל אחד מהתחומים : עוני ורעב, שיוויון מגדרי, בריאות, משאבי הטבע והמאבק בשינוי אקלים. חיבור בין אג'נדות ומטרות חברתיות, סביבתיות וכלכליות נתפסו עד אותה נקודה כנפרדות ומטופלות בנפרד, ולראשונה נקשרו זו הזו כמחוברות ובלתי ניתנות לפיתרון בנפרד.


לצד החיבור בין האג'נדות התווסף, בשונה מתכניות פיתוח בינלאומי קודמות, גם החיבור ליצירת שיתופי פעולה, היעד ה- 17 - "יצירת שותפויות להשגת היעדים". היעד ממחיש את ההבנה שבמציאות המורכבת שלנו זה הכרחי לייצר שיתוף פעולה רחב וראייה מערכתית גלובלית על מנת להשיג את היעדים השאפתניים עד 2030.


17 יעדי האו"ם לפיתוח בר-קיימא בעברית:


יעד 1 - מיגור העוני על כל צורותיו בכל מקום

יעד 2 - אפס רעב, השגת ביטחון תזונתי וחקלאות בת-קיימא

יעד 3 - בריאות טובה ורווחה אנושית

יעד 4 - חינוך איכותי

יעד 5 - שיוויון מגדרי

יעד 6 - מים נקיים ותברואה

יעד 7 - אנרגיה זמינה ונקייה

יעד 8 - עבודה הגונת וצמיחה כלכלית

יעד 9 - תעשיה, תשתיות וחדשנות

יעד 10 - צמצום אי השיוויון

יעד 11 - ערים וקהילות מקיימות

יעד 12 - צריכה וייצור אחראיים

יעד 13 - שינוי אקלים

יעד 14 - שימור המשאבים הימיים

יעד 15 - חיים על הפני האדמה

יעד 16 - שלום, צדק וחוזק המוסדות

יעד 17 - שותפות להשגת היעדים



לכל יעד הוגדרו מטרות משנה (סה"כ 169 מטרות משנה) ו- 304 מדדים ואינדיקטורים להערכה ומדידה שלהם.


קריאה מומלצת:




bottom of page