top of page

הארגון שמשלם לממשלות כדי שלא יכרתו עצים

בשנת 2020 כדור הארץ איבד יותר מ- 30 מיליון דונם של עצים, כולל 10 מיליון דונם של יערות גשם טרופיים. מדובר בעלייה של 12% בהשוואה לשנת 2019. כדי שיהיה סיכוי לשמור על התחממות כדור הארץ מתחת ל- 1.5 מעלות צלזיוס, כריתת יערות חייבת להיפסק.


ביום השני של פסגת האקלים העולמית בגלזגו, COP26, יותר מ-100 מנהיגים עולמיים, שחלקם לא לקחו חלק בהתחייבויות הקודמות, כמו רוסיה, ברזיל וסין, התחייבו לעצור הרס וכריתת יערות עד 2030. לשם כך עומדים לשימושם 12 מיליארד דולר מימון ציבורי, ועוד 7.2 מיליארד דולר שיגיעו ממשקיעים במגזר הפרטי המייצגים נכסים מנוהלים של 8.7 טריליון דולר, אשר גם התחייבו להפסיק להשקיע בפעילויות הקשורות לכריתת יערות באופן ישיר ועקיף.




תכירו את LEAF


קואליציית LEAF , ראשי תיבות של Lowering Emissions by Accelerating Forest finance, היא קואליציה עולמית וולנטרית המחברת בין המגזר הפרטי וממשלות כדי לבטיח מימון לשימור יערות בהתאם לאתגר שינוי האקלים. הקואליציה הכריזה השבוע שגייסה את היעד הראשוני שלה, מיליארד דולר, מחברות כמו אמזון, אייר בי.אן.בי, סיילספורס, יוניליוור, נסטלה, ארנסט אנד יאנג, ברברי, בלקרוק, סאפ, וולמארט ועוד, עבור מדינות המוכיחות מחויבות להגנה על יערות.


מודל בר-קיימא ייחודי


המודל הכלכלי של ליף הוא מאוד חדשני וכדאי להכיר אותו - המודל משתמש במימון תאגידי, המגיע מחברות עסקיות אשר רוכשות הפחתת פליטות, ומועבר כתגמול לממשלות שיוכיחו שהגנו על אזורים מיוערים. המטרה היא להוות תמיכה מימונית למדינות ומחוזות לפעול להגן על היערות ולמנוע את כריתתן - יצירת אזורים מוגנים חדשים, שיפור האכיפה, הקמת תוכנית, או כדי לתת לתושבים דרך חדשה להרוויח כסף כדי שיוכלו להפסיק לכרות או להרוס יערות. הקואליציה מבטיחה שלמדינות שיש בתחומן יערות תהיה גישה למימון מבוסס ביצועים, שיאפשר להם להשקיע עוד יותר בהפחתת כריתת יערות ובפיתוח בר-קיימא.


חיבור בין המגזר העסקי לממשלות


החברות המשתתפות בקואליצייה רוכשות הפחתת פליטות כחלק מהתחייבות וולנטרית ורחבה לפעול למען אקלים. החברות יכולות להשתתף רק לאחר דיווח פומבי על הפליטות שלהן, הצבת יעד מבוסס להפחתת הפליטות בהתאמה להסכם האקלים שנחתם בפריז, הצטרפות לקמפיין net zero של האו"ם ומתן דו"ח מבוקר על אופן השימוש בהן. זאת אומרת, שחברות לא יכולות להשתמש במימון הקואליציה כתחליף להפחתת הפליטות בשרשרת הערך הארגונית שלהם.


המדינות או המחוזות צריכות להוכיח שהן הצליחו להגן ולשמר את היער לאורך זמן באמצעות תקן עולמי לניטור ומדידה שנקראה TREES, ולאחר מכן היא יכולה לקבל תשלומים שנתיים דרך התכנית.

עד כה, 23 מדינות ומחוזות הגישו הצעות לקואליציה. למדינות האלו יש את הפוטנציאל להגן על חצי מיליארד דונים של יער והפחתת הפליטות המוערכת של יותר מ-100 מיליון טון של הפחתת פליטות . התשלומים יתחילו רק לאחר תהליך של שנה בו יוכלו לאמת את הפחתת הפליטות והגנה על היערות.


מייסדי הקואליציה אומרים שזו רק ההתחלה והם מצפים להרחיב את הפעילות שלהם בהמשך, אבל ההצלחה ועמידה ביעד גיוס המימון התאגידי היא הוכחה עבורם להיתכנות הקואליציה. מבחינתי, השימוש במודל בר-קיימא כל כך ייחודי כשהמטרה היא משותפת וחשובה עבור כולנו, על רקע ועידת האקלים העולמית, הן עלומות אור משמחות.



לקריאה נוספת:


bottom of page