top of page

פוסט ראשון בסדרה : Lean Canvas ליזמי/ות אימפקט


אם אתן יזמיות או יזמי אימפקט כנראה שהשאלה 'איך לבנות מיזם חברתי בר-קיימא בצורה נכונה ולהגדיל את הסיכויים להצלחת המיזם' עברה לכם בראש. המחשבה איך ליצור עסק חברתי מצליח מעסיקה את כולם. היא מעסיקה את רוב היזמים היום בעולם!


האתגר היום הוא לא לבנות מוצר איכותי או שירות טוב; הידע, האפשרויות הטכניות והטכנולוגיות בעידן שלנו הן אינסופיות - הכל כבר קיים. האתגר היום של יזמות האימפקט הוא מה באמת צריך לבנות, ואיך לעשות את זה נכון. אחת המשימות החשובות שלנו היא להעביר את המחשבות, הרעיונות והתכנון מהראש אל המציאות הפיזית.

פעם, בשביל להקים עסק כמו שצריך היו מכינים תכניות עסקיות בעלות עשרות עמודים ועוסקים בתכנון בכל החודשים הראשונים של העסק. במציאות של היום, הסביבה משתנה במהירות ולכן גם השיטה צריכה לעמוד בקצב. אם נעסוק חודשים רבים בבניית תכנית עסקית מבלי לצאת לשטח, רוב הסיכויים שכשנסיים את התכנית ונתחיל בפעילות נגלה את אחד או יותר מהדברים הבאים:


1. שהשוק השתנה - הושקו מוצרים או שירותים חדשים על ידי מתחרים, או אפילו יצא חוק או תקנה חדשה שמשנה את המשחק. בסביבה החיצונית יש שינויים כל הזמן וצריך להיות ערים לכך.


2. שהעובדות בשטח לא תואמות את המחשבות והרעיונות מהמשרד - עובדה אחת לא נכונה או הנחת יסוד שגויה יכולה להרוס תכנית שלמה. עדיף לצאת עם פרוטוטייפ או פיילוט כמה שיותר מהר, גם אם הוא לא מוגמר ומושלם, ולהמשיך בפיתוח ותכנון תוך כדי הסקת מסקנות ולמידה מהשטח ומהפידבק של קהל היעד.





Lean Startup


גישת הלין סטארטאפ, שהגה סטיב בלאנק (Steve Blank), מעודדת ניסוי וטעייה על פני תכנון מעמיק ומפורט, הבנה אמיתית של היזמים את הלקוח על פני אינטואיציה, ומעדיפה תהליך מחזורי על פני תהליך פיתוח גדול ומורכב אחד.

הלין קנבס הוא גרסה של ביזנס מודל קנבס הפופולרי (Business Model Canvas) שיצר אלכסנדר אוסטרוולדר (Alex Osterwalder) והותאם לשיטת הלין סטארטאפ על ידי אש מאוריה (Ash Maurya).


Lean Canvas


הלין קנבס הוא כלי העוזר ליצור מודלים עסקיים וחברתיים אפשריים. הקנבס מבטא על דף אחד את כל החלקים המרכיבים את העסק ומאפשר לנו לזהות ולהעריך היכן הסיכונים וההזדמנויות בדרך להצלחה.

הלין קנבס בנוי מ-9 בלוקים שונים המסודרים על הדף ומאפשרים לראות את התמונה הגדולה במבט אחד. הבלוקים מנחים את היזמים לאורך השלבים הלוגים של הרעיון על ידי שאלות מנחות.





מיזם אימפקט בשיטת הלין קנבס


הלין קנבס עוזר לנו להפוך את הרעיון שלנו למיזם ממשי ולבדוק האם המיזם יוכל באמת לעבוד בעולם האמיתי. בעזרת הקנבס אנחנו ממפים את תשתיות המפתח של המיזם, ממקדים את המטרות בשלבים הראשונים ויוצרים בהירות גדולה, שבעזרתה נוכל לקבל את ההחלטות הנכונות להמשך.

כשמדובר במיזם אימפקט אנחנו מפרידים בין המודל העסקי והחברתי ולאחר מכן שוזרים את שניהם לתוך סיפור אחד שהוא העסק החברתי. ההפרדה עוזרת לנו להתייחס גם לחלק החברתי וגם לחלק העסקי באופן שלם ועצמאי, ואחר כך לשלב בינהם. עלינו להבין מה הערך החברתי שאנחנו מייצרים למוטבי הארגון, ומה הערך שהמוצר או השירות שלנו מייצרים עבור הלקוחות העסקיים שלנו. הערך החברתי לא יכול להיות הערך של המוצר שלנו - אף לקוח לא קונה מוצר או שירות רק כי הם חברתיים, לקוח קונה כי המוצר או השירות עונים לו על צורך מסוים ומייצרים לו ערך שהוא זקוק לו. הפעילות העסקית לא יכולה להיות הערך למוטבים שלנו - היא יכולה להיות הדרך או הכלי ליצירת הערך החברתי אבל לא כערך בעצמה.


הלין קנבס עוזר לנו להבין את הרעיון מאחורי כל מודל ולבדוק האם ואיך הוא יעבוד. מיפוי שני המודלים בקנבס אחד עוזר לנו להבין טוב יותר את המיזם ומעניק לנו את היכולת לחדש לא רק בכל קטגוריה בנפרד, אלא גם באופן בו המודל החברתי והמודל העסקי מתקשרים ותומכים אחד בשני. מטרת התהליך היא להבין איך המיזם יפיק ערך חברתי וערך כלכלי ומה הקשר בין השניים.


ההבדל בין מודל עסקי לתכנית עסקית

ההבדל בין שיטת הלין קנבס לבין בניית תכנית עסקית הוא שתכנית עסקית היא הרבה יותר מפורטת, וכוללת את המשימה של העסק, החזון, המטרות, היעדים, את האסטרטגיה, את התחזית הפיננסית ואת התכנית השיווקית. הקנבס בשיטת הלין סטארטאפ עוזר לנו לבדוק ולעצב רעיונות ולהניח את היסודות לבניית תכנית צמיחה שכזו.



מודל עסקי למיזמים חברתיים


אם ננסה להגדיר 'עסק' במילים אחרות נוכל לומר שהמהות היא החלפת ערך. עסק יוצר משהו שיש לו ערך עבור אחרים ובתמורה מקבל משהו אחר בעל ערך - כסף. אם כך, המשימה של העסק היא לייצר, לספק ולקבל ערך.

בעסק חברתי אנחנו בונים מודל עסקי שיכול לייצר הכנסות כדי להבטיח את המשכיות הפעילות של המודל החברתי. המודל העסקי צריך להיות בעל פוטנציאל רווח וכדאיות כלכלית בפני עצמו, עוד לפני ההתייחסות למודל החברתי.

לקריאה נוספת על מודלים עסקיים למיזמים חברתיים - "עסק חברתי: 10 מודלים לבניית מקורות הכנסה"



לסיום, אני רוצה לשתף אתכם במשפט חשוב שאני תמיד אומרת ללקוחות שלי - "אי אפשר ללמוד לנהוג מהכיתה כמו שאי אפשר להקים עסק חברתי מהמשרד".

תעשו את הצעד הראשון וצאו לדרך - אל תחכו למושלם, אל תחכו לדעת הכל, אתם תלמדו כל מה שצריך תוך כדי נסיעה.


רוצים שאבנה איתכם מודל עסקי- חברתי?

bottom of page