top of page

אג"ח חברתית: מודל חדשני למימון שינוי חברתי

אג"ח חברתית (Social Impact Bond)


אג"ח חברתית הינה מודל לשיתוף פעולה בין מגזרי לפתרון בעיות חברתיות. אג"ח חברתית מאפשרת גיוס הון מהמגזר הפרטי למימון פרויקטים חברתיים המבקשים למנוע תופעות חברתיות שליליות הניתן לכמת את עלותן לממשלה ולמגזר הציבורי. הפרויקטים מופעלים על ידי עמותות, ובאם הן מצליחות להשיג את היעדים הנקבעים מראש הממשלה מחזירה את ההשקעה בתוספת חלק מהכספים שנחסכו אל המשקיעים. במקרה והפרוייקט נכשל הממשלה אינה משלמת והמשקיעים סופגים את ההפסד.



במקום טיפול בבעיה- מניעת הבעיה


קיימות בעיות חברתיות שעולות לממשלה ולמגזר הציבורי כספים רבים שכמעט ולא נעשים מאמצים משמעותיים למנוע אותן - החל מפשיעה חוזרת, עוני, חולי ועד נשירת סטודנטים ומחוסרי דיור. כספים רבים מושקעים באזרחים הזקוקים לשירותי הרווחה, בחולים הזקוקים למערכת הבריאות, לאסירים משוחררים שחוזרים שוב ושוב לכלא וכו'. הפתרונות המוצעים היום, על ידי המגזר הציבורי, הם בגדר כיבוי השריפה לאחר שכבר החלה ולא במניעתה. טיפול באזרחים הסובלים דחוף יותר, ולכן פעולות למניעת התחלואות לא נעשות. האג"ח החברתית מתמקדת במניעה של בעיה חברתית מסוימת, ובכך יצירת חיסכון לממשלה בתקציבים הציבוריים, לצד תשואה חברתית לציבור כולו.

חיסכון לרשויות הממשלתיות

האג"ח החברתית אם כך מציעה לרשויות הממשלתיות לספק פתרונות העוסקים במניעת הבעיות החברתיות ללא שום סיכון מצידן. הכספים מושקעים על ידי המגזר הפרטי, הפרויקט מבוצע על ידי המגזר השלישי, ובאם הפרויקט יצליח ולרשות הממשלתית ייחסכו כספים היא תעביר את חלקן חזרה אל המשקיעים. ואם לא- לא.

העמותות עם זאת, הנבחרות לבצע את הפרויקט, נהנות מיציבות תקציבית ואינן צריכות להשקיע משאבים באיתור מקורות מימון וגיוס כספים, כך מלוא ההתמקדות שלהן היא בפעילות החברתית ובמוטבי הפרויקט.


האג"ח החברתית הראשונה


מיזם אג"ח החברתית הראשונה החל בשנת 2010 בבריטניה על ידי Social Finance בהובלתו של סר רונלד כהן. 5 מיליון ליש"ט גויסו ממשקיעים פרטיים למימון פרויקט שיקום אסירים בבית הסוהר פיטרבורו. מטרת הפרויקט צימצום אחוז האסירים המשוחררים החוזרים לבתי הכלא. התכנית החדשנית מעניקה לאסירים שיקום הוליסטי המתבטא במגוון רחב של שירותים ותמיכה. בנוסף, פותחו מנגנוני זיהוי מצוקות על ידי תיאום בין שירותי הרווחה השונים. היעד להצלחת הפרויקט היה ירידה של 7.5% בהרשעות חוזרות של האסירים המשוחררים.

התכנית בת ה-5 שנים יצאה לדרך בבית הסוהר פיטרבורו כאשר חלק מהאסירים צורפו לתכנית וחלק מהאסירים שימשו כקבוצת בקרה למדידה אפקטיבית של ההשפעה של התוכנית. לאחר מספר שנים נמדדה ירידה של 8.4% בהרשעות חוזרות של אסירים משוחררים שהשתתפו בתוכנית בהשוואה לקבוצת הבקרה, הפרויקט הוכתר כהצלחה וממשלת בריטניה החליטה להחיל את התוכנית על כל בתי הסוהר במדינה וביטלה את קבוצת המיקוד.

לפני שבועות אחדים נפדתה האג"ח החברתית, לראשונה בעולם, והכסף חזר אל המשקיעים עם תשואה של 3%.



השקעה עם ערך מוסף


כל זה לא היה יכול להתקיים אם לא היו משקיעים המעוניינים שלהשקעה שלהם תהיה תשואה חברתית לצד התשואה הכלכלית. תחום השקעות האימפקט (השקעה בעלת השפעה חברתית לצד רווח כלכלי) צמח במהירות בשנים האחרונות ומתאפיין במשקיעים שזונחים את ההשקעות בתחומים כגון טבק, נשק ודלק ומעדיפים השקעות בעלי אופי חברתי או סביבתי.

אומנם קוראים למוצר אג"ח, אך המונח מטעה- המשקיעים חשופים להפסד של כל ההון שהשקיעו, ולכן מדובר בהשקעת הון-סיכון ופחות באג"ח. בניגוד להשקעות הון-סיכון, במצב כיום התשואה הכספית המובטחת במקרה של הצלחה אינה במאות או אלפי אחוזים, ולכן התשואה החברתית היא זו שצריכה לעמוד לנגד עיניהם של המשקיעים.


גם בישראל


לארגון של סר רונלד כהן יש ארגון-אח בישראל בשם Social Finance Israel שיצר 2 תכניות הממומנות על ידי משקיעים באג"ח חברתיות בישראל. תכנית אחת עוסקת במניעת נשירה באקדמיה, ואילו התכנית השניה עוסקת במניעת מחלת הסכרת בקרב קבוצות סיכון. בישראל מתוכננת לקום אג"ח חברתית לשיקום אסירים משוחררים, דומה לזו שבבריטניה, נושא הקרוב לליבי עקב תפקידי הקודם כמנהלת המיזם החברתי לשיקום תעסוקתי לאסירות משוחררות (ZOT.ZOTׂ). לדעתי, תחום שיקום האסירים הוא חשוב והכרחי. אנחנו, כחברה, צריכים לקבל אלינו את האסירים המשוחררים ולעזור להם להשתלב בקהילה ובחיי היומיום הנורמטיבים. כולי תקווה, שבשונה מהפרויקט בבריטניה, אסירות משוחררות יהיו חלק מהתכנית בארץ.



רווח חברתי - הרווח של כולנו


לסיכום, האג"ח החברתית יוצרת שיתוף פעולה בין-מגזרי שהמרוויחים ממנו הם בסופו של דבר אנחנו- הציבור. המודל בו הממשלה מתחייבת לשלם באם היעדים יושגו ללא סיכון מצידה, מאפשר מימון פרויקטים חברתיים חשובים באופן חדשני המזרים הון אל הארגונים החברתיים, ומספקת פתרונות השקעה למשקיעים שהערך החברתי חשוב להם. בנוסף, המעבר מטיפול בבעיה לפתרון למניעתה הוא לא אחר ממבורך. אומנם כמעט ולא מוזכרת התשואה החברתית של המעגלים הרבים המושפעים מבעיות חברתיות, שבסופו של דבר הם אנחנו, אך הם חשובים ומשמעותיים לאין שעור.


פורסם לראשונה בבלוג באתר זה בתאריך 15/08/17.

bottom of page