top of page

מהי קיימות? | Sustainability

קיימות היא אחת מהבאזוורדס הכי טרנדיות של השנים האחרונות, והשימוש במילה קיימות הפך נפוץ ושימושי מאוד בחיי היומיום של כולנו. לצד המילה קיימות, התפתחו מושגים הנגזרים ממנה, כגון "אנרגיה בת-קיימא", "פיתוח בר-קיימא", "אופנה בת-קיימא", "צריכה בת-קיימא", "תחבורה בת-קיימא" ועוד.


ההגדרה של קיימות

קיימות היא מונח רחב המתאר מצב של קיום חיים לאורך זמן תוך ניהול נכון של המשאבים. קיום זה חל על מערכות אקולוגיות, ממלכת החי, בני האדם והעתיד של כל אלה על פני כדור הארץ. קיימות לא נוגעת רק להיבטים של סביבה כפי שנהוג לחשוב, קיימות מתייחסת למתן מענה לצרכים הכלכליים, החברתיים והסביבתיים בהווה, מבלי לפגוע ביכולת לקיום צרכים אלה גם במשך הדורות הבאים.




עקרונות הקיימות

לקיימות שלוש שורות: כלכלה, סביבה וחברה. המיוצגים גם כשלושת ה- P, והם Profits, Planet, People.


  1. ההיבט הכלכלי (Profits) - קיימות כלכלית - מתמקד ברעיון של שימוש יעיל ואחראי במשאבים המוביל לרווחיות לטווח ארוך.

  2. ההיבט הסביבתי (Planet) - קיימות סביבתית - התמודדות עם שינוי האקלים, הפחתת טביעות פחמן, פסולת, זיהום ושימוש במים תוך מיצוי יעילות אנרגטית היכולה לספק יתרונות סביבתי, פיננסיים וחברתיים כאחד.

  3. ההיבט החברתי (People) - קיימות חברתית - יחסי הגומלין של מערכות ותהליכים התומכים ביצירת קהילות בריאות שיכולות לקיים את עצמן תוך הבטחת כבוד האדם, זכויותיו ורווחתו. לרבות שיוויון, שלום, מיגור העוני והרעב, בריאות, חינוך, נגישות, זהות תרבותית, יציבות מוסדית ובתחום התעסוקה - נהלי עבודה ושכר הוגנים, גיוון והכללה, בטיחות, בריאות ואיזון בין חיים אישיים ועבודה.

כאשר בשלושת השורות מתקיים רווח חיובי - אפשר לומר שמדובר במצב של "קיימות" בו כולם מנצחים - משאבי הטבע נשמרים, הסביבה מוגנת, הכלכלה עמידה ואיכות החיים טובה.


המטרה של קיימות


המטרה הסופית של הקיימות היא להבטיח התאמה ושיווי משקל מתאימים בין הכלכלה, החברה והסביבה במונחים של יכולת התחדשות של חיי כדור הארץ ותמיכה במערכות האקולוגיות.


החלטות נכונות על ניהול משאבים בר-קיימא יביאו לצמיחה בת-קיימא. החלטות על שימוש בקרקע, ניהול מים, שיטות חקלאות, תכנון ובנייה ירוקה של מבנים, ניהול אנרגיה ואנרגיה מתחדשת, חינוך, שיוויון הזדמנויות ועוד.


ההיסטוריה של הקיימות

כבר בשנת 1713 השתמש הנס קרל פון קרלוביץ' במונח קיימות בתגובה להרס היערות של סקסוניה. אבל אם נעזוב רכילות בצד, ונתייחס לאירועים יותר רלוונטים, ב-1948 הבנק לפיתוח אסיה מציג אבני דרך מרכזיים לקיימות בעולם באירועי קיימות שהוא מקיים.


אם מעניין אתכם לקרוא כל מה שקרה בין 1948 ועד 2012 -


מה ההבדל בין קיימות לפיתוח בר-קיימא


קיימות ופיתוח בר-קיימא הם שני מושגים שמתבלבלים בינהם לעיתים קרובות. גם קיימות וגם פיתוח בר-קיימא מדברים על הסכנה של צריכת משאבי הטבע בקצב מהיר שלא מאפשר לטבע להתחדש. עם זאת, אם נסתכל לעומק על שני התחומים נגלה ניואנסים המבדילים בינהם.


קיימות מתייחסת ליכולת להתקיים לאורך זמן תוך ניהול נכון של משאבי הטבע הקיימים, בעוד שפיתוח בר-קיימא מתייחס לאסטרטגיה ולתהליכים בהם מתקיימת התפתחות ופיתוח, מבלי להתפשר על יכולת הדורות הבאים למלא את צרכיהם. קיימות מתייחסת לשמירה על היצורים החיים, הסביבה וכדור הארץ, ופיתוח בר-קיימא מתמקד בפיתוח תשתיות כדי להשיג צמיחה ושיפור הרווחה הכלכלית ארוכת הטווח ואיכות החיים תוך צמצום טביעת הרגל הפחמנית על מנת להשאיר את הפלנטה לשימוש וחיים של הדורות הבאים.


קיימות תאגידית - קיימות בעולם העסקים


בהקשרים עסקיים, קיימות מתייחסת להשפעה שיש לעסק על הסביבה והחברה ומתבטאת במגוון רחב של פרקטיקות. במישור הסביבתי - צמצום פליטות, הפחתת צריכת האנרגיה, מעבר לאנרגיה מתחדשת, סחר הוגן, צמצום פסולת, הפחתת טביעת רגל פחמנית ועוד. ובמישור החברתי - גיוון והכללה, תנאי העסקה הוגנים, הבטחת הבטיחות והבריאות, הוגנות כלפי ספקים, שקיפות כלפי לקוחות.


בנוסף ליתרונות החברתיים והסביבתיים של התנהלות מקיימת יש גם יתרונות פיננסיים מובהקים לחברות המצליחות ליישם אסטרטגיות קיימות. לדוגמא, שימוש אחראי במשאבים יכול לשפר את ניהול הסיכונים ארוכי הטווח של התאגיד, צמצום פסולת וזיהום יכול לעזור לחברה לחסוך בהוצאות, שימוש בגופי תאורה ואינסטלציה יעילים יעזור לחסוך בהוצאות החשמל והמים, לצד תמריצי מס ממשלתיים במדינות מסוימות.


הצטרפו אלינו לקהילת האימפקט בפייסבוק 



לקריאה נוספת:


bottom of page