top of page

יזמות אימפקט: היתרונות המובהקים של המיזם


בלוק היתרונות המובהקים הוא האחרון בלין קנבס (Lean Canvas), והוא גם הכי קשה לפיצוח. אחרי שהבנו מי הם קהלי היעד השונים של המיזם וזיהינו והגדרנו מה הבעיה האמיתית איתה הם מתמודדים, אחרי שיצרנו פיתרון חדשני וטוב עבורם בעל הצעת ערך ייחודית, אחרי שגיבשנו ערכי מדידת הצלחה, החלטנו על דרכי תקשורת מיטיבים והבנו מה העלויות וההכנסות הצפויות - הגיע הזמן להסתכל רגע פנימה, לנתח את הסביבה הפנימית שלנו ולענות לעצמנו על השאלה - "למה אנחנו?"


כשאנחנו מדברים על יתרונות מובהקים אנחנו לא מדברים על יתרונות תחרותיים, כי במציאות של היום הסביבה התחרותית משתנה מהר ויתרונות תחרותיים של היום יכולים להיות החסרונות של המחר.




במיזם אימפקט, כמו בכל שלב ושלב בלין קנבס, אנחנו צריכים לחשוב על היתרונות שלנו פעמיים - פעם אחת להבין מה הם היתרונות המובהקים בהקשר למודל העסקי ומה הם היתרונות המובהקים בהקשר למודל החברתי או הסביבתי. למה דווקא אנחנו יכולים לפתור את הבעיה החברתית הזו ולהוביל לשינוי? מה יש בנו, בארגון שלנו, בצוות שלנו, שמהווה יתרון בנושא? מה היתרונות שלנו בייצור והענקת הצעת הערך העסקית ללקוחות שלנו?


היתרונות העסקיים לא יכולים להישען על היתרונות החברתיים-סביבתיים (ולהפך, אלא אם מדובר במקרה שמודל האימפקט משפיע ישירות על הפיתרון המוצע והצעת הערך. גם מודל האימפקט חייב לעמוד בפני עצמו ולהיות בעל יתרונות מובהקים משלו, על מנת שהמיזם יצליח גם במישור הזה.

מה יש בך שאין באחרים?

יתרונות מובהקים הם אלה שיש רק לנו ואף אחד לא יכול להעתיק אותם בקלות או לקנות את זה. אלה כמה דוגמאות של יתרונות מובהקים - ידע מעמיק בנושא הרלוונטי, מיומנות קריטית לתחום של הבעיה, מיתוג כמומחה או אוטוריטה בתחום, צוות מהחלומות, השפעה גדולה ברשת, קהילה, שותפים ושותפויות אסטרטגיות.


מה הוא הדבר שמעמיד אתכם במקום שאתם מבינים טוב יותר את הבעיה, יכולים לייצר טוב יותר את הפיתרון ולהמשיך ולחדש פתרונות נוספים בעתיד?




שאלות מנחות

  • מה גורם למיזם להתבלט?

  • מה מעמיד את המוצר/ שירות מעל לאפשרויות האחרות הקיימות בשוק?

  • מה הם הנכסים של המיזם ושל היזמים/ות שלא ניתן להעתיק בקלות?

  • מה הדבר שעוזר לכם להבין טוב יותר את הבעיה, לייצר פתרון טוב יותר ולהמשיך ולחדש כל הזמן?



bottom of page